o S
(00 ojo] - 0]

[l odasioooi pjg g

WESTFALISCHE WILHELMS-UNIVERSITAT MUNSTER
Institut fur Informations-, Telekommunikations- und Medienrecht (ITM), Abt. ||
Direktor: Prof. Dr. Bernd Holznagel, LL.M.

ITM, Universitétsstr. 14-16_D-48143 Miinster

D-48143 Miinster, Universitatsstr. 14-16

LANDTAG .
NORDRHEIN-WESTFALEN Telefon: (02 51) 83-294 58
13. WAHLPERIODE Telefax: (0251) 83-218 30

e-mail: holznagel@uni-muenster.de
http:/Mmww.itm.uni-muenster.de/

v

ZUSCHRIFT
13/ 4 07 8 | 30.06.2004

STELLUNGNAHME ZUR NOVELLIERUNG DES WDR-GESETZES

1. Selbstverpflichtung, § 4 a WDR-G n. F.

In § 4 a WDR-G n. F. wird der WDR verpflichtet, seinen Programmauftrag durch die
Abgabe von Selbstverpflichtungserklarungen naher auszugestalten. Hierdurch wer-
den die Anforderungen des 7. Rundfunkénderungsstaatsvertrages, wie sie insbeson-
dere in § 11 RStV n. F. Eingang finden, umgesetzt. Der Inhalt der Selbstverpflichtung
istin § 4 a Abs. 1 S. 2 WDR-G n. F. nédher umschrieben. Positiv ist zu vermerken,
dass der dortige Katalog nicht abschlieBend gefasst, sondern einer sukzessiven
Fortschreibung zugéanglich ist (vgl. Wortlaut: ,insbesondere®). Aus meiner Sicht emp-
fehlen sich diesbeziiglich in zweierlei Hinsicht Erganzungen:

a) ,,Versprechungen gegeniiber unserem Publikum* (Promise to the Public)

Mit dem Instrument der Selbstverpflichtung hat die britische BBC in den letzten Jah-
ren sehr positive Erfahrungen gemacht. Jedoch ldsst sich dort auch ein Lernprozess
feststellen: In den ersten Jahren sind die Selbstverpflichtungserklarungen recht all-
gemein formuliert gewesen. Sie dhnelten in mancherlei Hinsicht mehr einer Werbe-
broschire denn einer Zielvereinbarung fur das kommende Geschaftsjahr, die abpruf-
bare Verpflichtungen enthielt. Diese Praxis ist im vergangenen Jahr — nicht zuletzt
aufgrund des neuen britischen Rundfunkgesetzes — grundlegend geéndert worden.
Die BBC gibt nun detaillierte, an die Offentlichkeit gerichtete und durch jedermann



Stellungnahme zur Novellierung des WDR-Gesetzes

abprifbare Verpflichtungserklarungen ab. Diese werden anschaulich als ,Verspre-
chungen gegeniber unserem Publikum® (Promise to the Public) bezeichnet. In ihnen
ist beispielsweise festgelegt, dass das Angebot bestimmter Programme um einen .
festgelegten Anteil der Sendezeit erhéht werden soll oder dass ein bestimmter Be-
trag in unabhangige Produktionen zu investieren ist. So wiesen beispielsweise die
Statements of Programme Policy 2002/2003 fiir die Kandle BBC One und BBC Two
die Zielvorgabe aus, das Angebot an kunst- und musikbezogenen Sendungen auf
einen Anteil von 245 Stunden an der zentralen Sendezeit anzuheben. BBC One ver-
pflichtete sich, 400 Stunden seines Programms fir Kindersendungen aufzuwenden.
Eine detailliertere Darstellung zu Inhalten und Reichweite der Selbstverpflichtungen
der BBC ist Anhang A zu entnehmen.

Der derzeitige Inhalt der Selbstverpflichtungserklarung des WDR ist in § 4 a S. 2
WDR-G n. F. — zumindest am britischen Vorbild gemessen —~ recht vage und unbe-
stimmt formuliert. Teilweise liegt dies sicherlich in der Natur der Sache, ist doch eine
hinreichende Flexibilitdt des WDR in seinen Programmplanungen zu bewahren. An-
dererseits empfiehlt es sich, dem britischen Vorbild starker zu folgen und gewisse
Konkretisierungen vorzunehmen. Vor allem sollten in § 4 a S. 2 WDR-G n. F. neben
den dort angelegten Qualitatsstandards auch Vorgaben fur die thematische Ausrich-
tung und Zusammensetzung des Gesamtprogramms aufgenommen werden. In en-
ger Anlehnung an das britische Modell sollte dies durch eine quantitative Gewichtung
der einzelnen Programme und Sendungen erfolgen.

Rechtspolitische Empfehlung:

e §4a8S.2WDR-G n. F. sollte wie folgt um einen Spiegelstrich
erganzt werden:

.— Eine jahrliche Erklarung, in der die programmlichen Vorhaben
fur das kommende Jahr im Voraus in Form quantitativer Ziel-
vorgabe festgelegt und in einer nachvollziehbaren Form fir die
Offentlichkeit zuganglich gemacht werden;*




Stellungnahme zur Novellierung des WDR-Gesetzes

b) Aufsichtsfragen

Die offentlichen Diskussionen tGber mégliche WerbeverstéRe im offentlich-rechtlichen
Rundfunk haben zu einer intensiven Diskussion bezlglich der Aufsicht iber den 6&f-
fentlich-rechtlichen Rundfunks gefiihrt. Besonders in Kritik geraten ist die mangelnde
Transparenz von Beistellungsvertragen, durch die sich Unternehmen gegentiber den
Produktionsfirmen zu finanziellen Zuschissen verpflichten, sofern ihre Produkte in
Produktionen wort- oder bildmaRige Erwahnung finden. Wegen des absoluten Ver-
bots der Schleichwerbung in § 7 Abs. 6 S. 1 RStV bedarf diese Praxis ohne Zweifel
einer sorgfaltigen Uberpriifung. Der rheinland-pfalzische Ministerprasident ist vor die-
sem Hintergrund erst kirzlich mit der Forderung an die Offentlichkeit getreten, die
Gremienkontrolle nach auflen zu verlagern und mit der Programmaufsicht eine ex-
terne Stelle zu betreuen. Dieser Vorschiag liegt sicherlich im europaischen Trend. So
sind etwa hinsichtlich der BBC Teile der Rundfunkaufsicht mit dem Office of Com-
munications (OFCOM) auf einen externen Regulierer Gbertragen worden. Davon be-
troffen sind die Bereiche des sogenannten Drittschutzes, namentlich der Jugend-
schutz und die Werbevorgaben. Aullerdem erstellt die OFCOM einen Bericht dar-
Uber, inwiefern die BBC und die anderen Rundfunkanbieter ihre Verpflichtungen aus
den Selbstverpflichtungserkldrungen erfiillten. Der Verantwortungsbereich der Be-
hérde umfasst damit sowohl weite Teile der Rundfunkaufsicht als auch die Aufsicht
Uber den gesamten Telekommunikationssektor. Lediglich der Kernbereich der pro-
grammlichen Betatigung verbleibt im britischen System auch weiterhin in der Selbst-
kontrolle der BBC. '

Ahnliche Modelle sind derzeit auch fir Deutschland in der Diskussion. So lieRe sich
beispielsweise daran denken, die Einhaltung der Werbe- und Jugendschutzvorschrif-
ten an die Landesmedienanstalten zu delegieren. Nach einem anderen Modell soll
eine bei der Direktorenkonferenz der Landesmedienanstalten angesiedelte unab-
hangige Stelle geschaffen werden, welche die Einhaltung der genannten Vorschriften
sendertbergreifend kontrolliert. Im Gegensatz zu dem zuvor bezeichneten Modell
wirde diese Stelle Uber keine echten Eingriffsbefugnisse verfigen. lhre Aufgabe
wirde sich vielmehr auf eine Art Monitoring beschranken, indem sie Informationen
Uber Rechtsverstolle sammelt, um sie den jeweils zustédndigen Aufsichtsgremien im
privaten und 6ffentlichen Rundfunk zu Gbermitteln. Danach verbliebe die Einleitung
konkreter Aufsichtsmallnahmen in der Zustandigkeit des Rundfunkrats. Von einer
solchen Losung liele sich sicherlich auch eine Vereinheitlichung der Standards er-
warten, die an die derzeitigen Programmpraktiken anzulegen sind. Zudem wére die-
ses Modell mit der traditionellen Trennung der beiden Saulen unserer dualen Rund-
funkordnung eher zu vereinbaren als das zuerst beschriebene Einheitsmodell.



Stellungnahme zur Novellierung des WDR-Gesetzes

Unabhéngig davon, wie man die rechtspolitische Diskussion bewertet, solite eine Ini-
tiative jedenfalls nur einheitlich und von allen Léndern gemeinsam ergriffen werden.
Eine Ubertragung von Aufsichtsbefugnissen auf die Landesanstalt fir Medien sollte
daher nur in Abstimmung mit dem Vorgehen in anderen Bundeslandern erwogen
werden. Allerdings solite die Novellierung des WDR-Gesetzes dazu genutzt werden,
um die erforderlichen Klarstellungen zu bewirken. Insbesondere sollte er Intendant
dazu angehalten werden, Uber Beistellungsvertrage, die fur die Anstalt unmittelbar
oder mittelbar zu finanziellen Verglnstigungen fuhren, umfassend Rechenschaft ab-
zulegen.

Rechtspolitische Empfehlung:
e §4 a Abs. 3 solite wie folgt erganzt werden:

.Insbesondere gibt der Bericht Auskunft iber Beschwerden im Hinblick
auf einen Verstol3 gegen Werbe- und Jugendschutzvorschriften.
Auflerdem legt er Art und Umfang der abgeschlossenen Beistellungs-
Vertrage und vergleichbarer Vertrage, die fir die Anstalt unmittelbar
oder mittelbar zu finanziellen Vergiinstigungen fihren, offen.

2. Aufgaben des Rundfunkrates

Um die Aufsichtsméglichkeiten des Rundfunkrates vor diesem Hintergrund zu erwei-
tern, sollte ihm das Recht eingerdumt werden, sich Sendungen auch schon vor ihrer
Ausstrahlung anzusehen. Gegen die Einfihrung eines solchen Informationsrechts
bestehen keine verfassungsrechtlichen Einwendungen. Es gehort gerade zu den ori-
gindren Aufgaben des Rundfunkrates, die Leitung der 6ffentlich-rechtlichen Anstalten
zu kontrollieren und zu beraten.

Rechtspolitische Empfehlung:

e §16 Abs. 4 S. 3 WDR-G n. F. solite ersatzlos gestrichen werden.




Stellungnahme zur Novellierung des WDR-Gesetzes

3. Beschwerdemanagement, § 10 WDR-G n. F.

Die Einfihrung eines Beschwerdemanagements durch den neu gefassten § 10
WDR-G n. F. ist grundséatzlich zu begriifien. Die Idee hierfir stammt aus GroRbritan-
nien. Das britische Medienrecht sieht namlich in Art. 7 (1) (e) der Royal Charter vor,
dass sich jedermann mit einer Beschwerde tber das Programm, die Verletzung von
Werbevorschriften oder die Bestimmungen zum Jugendschutz an die BBC wenden
kann. Der Mediennutzer soll hierdurch die Gelegenheit erhalten, sich mit seinen Be-
langen direkt an die Entscheider im &6ffentlich-rechtlichen Rundfunk zu wenden. Je-
ner wird umgekehrt in die Lage versetzt, sich direkt (iber ,Stimmungen* in seiner Zu-
schauerschaft zu informieren. Die Mediennutzer fiihlen sich ernst genommen, womit
die Hoffnung verbunden ist, dass die Akzeptanz des éffentlich-rechtlichen Rundfunks
insgesamt steigt. Dies belegt jedenfalls die enorme Resonanz auf die Einrichtung
einer Beschwerdestelle bei der BBC (Programme Complaints Unit) — allein in
2003/04 hat sich die Zahl der Eingaben dort gegeniber dem Vorjahreszeitraum ver-
doppelt. Einzelheiten zu der Ausgestaltung des Beschwerdemanagements bei der
BBC sind in Anhang A dargestelit.

Eine Beschwerdestelle kann indessen nur dann hinreichende Glaubwiirdigkeit entwi-
ckeln, wenn sie von den Leitungsorganen des o6ffentlich-rechtlichen Rundfunks in
einem gewissen Umfang unabhangig ist. Dies sieht auch § 10 Abs. 2 WDR-G n. F.
vor. Mit diesem Ziel ist es nicht vereinbar, wenn im § 10 Abs. 3 WDR-G n. F. festge-
legt ist, dass die Priifungs- und Beschwerdestelle nur im ,Einvernehmen mit der In-
tendantin oder dem Intendanten” entscheiden kann. Aus meiner Sicht ist daher diese
Einvernehmensregelung zu streichen.

Durch eine solche MalRnahme wird auch keinesfalls die Handlungsbefugnis des In-
tendanten unangemessen beschrankt. Die WDR-Verfassung ist insgesamt durch ei-
ne sehr starke Stellung des WDR-Intendanten gepragt. So sind die Leitungsfunktio-
nen des WDRs nicht etwa auf mehrere Direktoren verteilt, sondern auf den Intendan-
ten hin konzentriert. Auch der Rundfunkrat verfugt tiber keine Eilzustandigkeit. Aus-
weislich § 16 WDR-G n. F. verfigt er nur Uber einen eingeschrankten Kreis an Zu-
standigkeiten. De facto wird er nur aktiv, wenn der Intendant eine Vorlage in den
Rundfunkrat einbringt. Vor diesem Hintergrund ist es durchaus hinnehmbar, dass die
Beschwerdestelle in gewisser Weise verselbstandigt wird. Andererseits darf es natir-
lich nicht dazu kommen, dass sie zu einer Art ,Nebenregierung” wird. Dem Intendan-
ten sollte daher die Moglichkeit erdffnet werden, Einspruch gegen eine Entscheidung
der Beschwerdestelle zu erheben. In diesem Fall sollte dann der Rundfunkrat ab-
schlieRend entscheiden.



Stellungnahme zur Novellierung des WDR-Gesetzes

‘Die Unabhangigkeit der Stelle sollte zudem durch Verfahrensregeln und Vorgaben
fur die Personalauswahl gestarkt werden. Zu diesem Zweck sollte in § 10 Abs. 3
WDR-G n. F. festgelegt werden, dass die nahere Ausgestaltung der Beschwerdestel-
le durch Satzungen erfolgt, die der Rundfunkrat erlasst. Zu einer objektivierten Ent-
scheidungsfindung wiirde es aulerdem beitragen, wenn der Vorsitzende der Pri-
fungs- und Beschwerdestelle die Befahigung zum Richteramt héatte, d. h. Volljurist
ware. Die Erfahrungen der BBC zeigen zudem, dass eine zu enge personelle Ver-
bindung der Beschwerdestelle mit dem Aufsichtsorgan der 6ffentlich-rechtlichen An-
stalt zu Akzeptanzverlusten fihren kann. Wegen der teilweise engen Verbindung des
Beschwerdemanagement mit sonstigen Aufsichtsfunktionen wird dort die Unabhan-
gigkeit der Entscheidungsfindung von mancher Seite in Frage gestellt. Im Zuge der
naheren satzungsmafigen Ausgestaltung von § 10 WDR-G n. F. sollte diesem Ge-
sichtspunkt durch geeignete Vorkehrungen Rechnung getragen werden.

Uneingeschrankt zu begriifien ist die Regelung in § 10 Abs. 5 WDR-G n. F., wonach
ein offentlicher Bericht Aufschluss Uber die Ergebnisse der Tatigkeit der Prifungs-
und Beschwerdestelle gibt. Vorbild steht auch hier die BBC, die vierteljahrlich ein
.Programme Complaints Bulletin“ (fur ein Beispiel vgl. Anhang B) verdffentlicht. In
Deutschiand werden vergleichbare Berichte fir den Bereich der Presse seitens des
deutschen Presserats herausgegeben. Hier sollte im Interesse eines Akzeptanzge-
winns darauf geachtet werden, dass der Berichtszeitraum nicht zu weit gefasst wird.

Rechtspolitische Empfehlung:
e § 10 Abs. 3WDR-G n. F. sollte wie folgt geandert werden:

In S. 1 ist die Formulierung ,im Einvernehmen mit der Intendantin
oder dem Intendanten” zu streichen.

Nach S. 2 ist folgender Passus einzufiigen: ,Der Vorsitzende der
Beschwerdestelle muss Uber das zweite juristische Staatsexamen
verfigen. Das Nahere wird durch eine Satzung geregelt, fur
deren Erlass die Rundfunkkommission zustandig ist.”




Stellungnahme zur Novellierung des WDR-Gesetzes

e §10Abs.4S.1WDR-G n. F. sollte wie folgt ersetzt werden:

.Gegen eine ablehnende Entscheidung der Prifungs- und
Beschwerdestelle kann die Beschwerdefiihrerin oder der
Beschwerdefihrer innerhalb eines Monats Einspruch einlegen,
Uber den der Rundfunkrat abschlieRend entscheidet. Das
gleiche Recht steht der Intendantin oder dem Intendanten gegen
eine stattgebende Entscheidung der Prifungs- und
Beschwerdestelle zu.”

4. Transparenzpflichten

Das WDR-G n. F. enthélt eine ganze Reihe von neuen Transparenzvorgaben. So
muss der Landesrechnungshof nun gemafl § 45 Abs. 5§ WDR-G n. F. auch bei sol-
chen Unternehmen privaten Rechts die Wirtschaftsprifung durchfiihren, an denen
der WDR direkt oder indirekt mehrheitlich beteiligt ist. Zudem ist dieser Bericht so zu
verdffentlichen, dass er einer breiten Offentlichkeit ohne weiteres zugénglich ist. All
diese MaBnahmen sind uneingeschrankt zu begriiBen. Die vorgesehenen Publizi-
tatspflichten sind so weitreichend, dass bereits durch sie vermutlich die Vorgaben der
Transparenzrichtlinie der Europaischen Gemeinschaft erfilit werden. Zwar ist die
Richtlinie aus Sicht der Bundesrepublik nicht auf die éffentlich-rechtlichen Rundfunk-
anstalten anwendbar. Inwiefern diese Rechtsauffassung aufgrund der Altmark-Trans-
Entscheidung des Europdischen Gerichtshofs revidiert werden muss, bleibt aller-
dings abzuwarten.

5. Online-Aktivitdten, § 4 WDR-G n. F.

In § 4 WDR-G n. F. wird jetzt festgeschrieben, dass Online-Aktivititen zum Pro-
grammauftrag der Anstalt gehéren. Diese Regelung greift die durch den 7. Rund-
funkanderungsstaatsvertrag getroffene Entscheidung auf, nach welcher die Aktivita-
ten der offentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten im Online-Bereich auf programmbe-
gleitende MaRnahmen beschrankt sind. § 4 WDR-G n. F. fuhrt insoweit zu keiner
Ausweitung des Aufgabenkreises des WDR.



Stellungnahme zur Novellierung des WDR-Geselzes

6. Vergiitung von Mitgliedern des Rundfunkrats

Wie alle offentlichen Institutionen ist auch der 6ffentlich-rechtliche Rundfunk erhebli-
chen Sparzwangen ausgesetzt. Vor diesem Hintergrund ist kein Sachargument dafir
erkennbar, dass die Mitglieder des Rundfunkrates eine héhere Aufwandsentschédi-
gung erhalten sollten als die Mitglieder der Medienkommission bei der Landesanstalt
fur Medien. Zudem ist festzustellen, dass sich die Aufwandsentschadigung im bun-
desdeutschen Vergleich deutlich von dem Durchschnitt abhebt (zu den Daten fir die
ehrenamtlichen Gremien des MDR und der Sachsischen Landesanstalt fir privaten
Rundfunk und neue Medien vgl. den Beitrag in epd medien Nr. 42/43 aus 2004 vom
5.6.2004). Der Medienausschuss sollte diesbeziiglich eine Uberpriifung vornehmen.
Gegebenenfalls ist zu erwagen, ob nicht die Hohe der Aufwandsentschadigungen fiir
die Mitglieder des Rundfunkrates und die Hohe der Vergitung (inkl. Altersversor-
gung) des Leitungspersonals des WDRs zumindest in ihren Grundziigen publiziert
werden solite. Eine solche Regelung besteht fir alle Beschaftigten im 6ffentlichen
Dienst. Die Einkommen der Rektoren der nordrhein-westfélischen Hochschulen las-
sen sich beispielsweise ohne weiteres der Gesetzessammlung ,Sartorius® entneh-
men. Es ist nicht ersichtlich, warum fiur die éffentlich-rechtliche Anstalt WDR etwas
anderes gelten sollte.



Stellungnahme zur Novellierung des WDR-Gesetzes

Anhang A

Vergleichsbetrachtung:
Funktionsauftrag, Selbstverpflichtungserkldarungen
und Beschwerdemanagement bei der BBC

1. Rechtsgrundlagen

Die rechtlichen Grundlagen fiir die Betatigung BBC finden sich in einer koniglichen
Charta, der sog. Royal Charter, sowie in einem ergdnzenden Abkommen, dem sog.
BBC Agreement. Das Agreement wird zwischen der Regierung und der BBC ausge-
handelt. Da Grofibritannien lber keine geschriebene Verfassung verfugt, spielen -
anders als auf dem Kontinent - verfassungsrechtliche Erwagungen im Hinblick auf
die Rundfunkordnung naturgemaf keine Rolle. In der Sache gibt es gleichwohl viele
Ubereinstimmungen, wie sich im Folgenden zeigen wird.

2. Inhaltlicher Auftrag

Der Auftrag der BBC ist sehr allgemein formuliert. Nach Art. 3 a der Royal Charter
hat die BBC ,als public services an die Alilgemeinheit gerichtete Hérfunk- und Fern-
sehdienste (analog oder digital) bereitzustellen sowie Horfunk- und Fernsehpro-
gramme aus den Bereichen Information, Bildung und Unterhaltung in GroRbritannien
anzubieten®. Im Originaltext heif’t es:

“To provide, as public services, sound and television broadcasting services
(whether by analogue or digital means) and to provide sound and television
programmes of information, education and entertainment for general reception
in Our United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, the Channel Is-
lands and the Isle of Man and the territorial waters thereof, and on board ships
and aircraft (such services being hereinafter referred to as "the Home Ser-
vices") and for reception elsewhere within the Commonwealth and in other
countries and places overseas (such services being hereinafter referred to as
“the World Service") the Home Services and the World Service together being
hereinafter referred to as "the Public Services".



Stellungnahme zur Novellierung des WDR-Geselzes

3. Begrenzungen der Programmanzahl

Begrenzungen fir die Anzahl der Programme finden sich im BBC Agreement. In Art.
2.2. (a) und (b) ist festgeschrieben, dass die BBC zwei nationale Fernprogramme,
funf nationale Radioprogramme sowie Radioprogramme fiir Wales, Schottland und
Nordirland veranstalten darf. Die Regelungstechnik erinnert hier an entsprechende
Vorgaben in § 2 des SWR-Staatsvertrag.

»2.2 Without prejudice to the generality of subclause 2.1, the Corporation under-
takes to provide the Home Services primarily by means of:

(a) two television programme services available for general reception
throughout the United Kingdom, which may include regional variations;

(b) five sound programme services and supplementary services available for
general reception throughout the United Kingdom;

(c) an additional sound programme service for general reception in each of
Scotland and Northern Ireland respectively and two additional sound
programme services for general reception in Wales;”

Will die BBC dartiber hinaus programmlich aktiv werden, braucht sie dazu die Zu-
stimmung des Departments of Culture, Media and Sport. Dies gilt auch fiir die neuen
Digitalangebote oder den Online-Bereich. So heil’t es in Art. 3 b der Royal Charter:

“Subject to the prior approval of Our Secretary of State or within such limits as
may be agreed from time to time between the Corporation and Our Secretary of
State, to provide, as public services, other services whether or not broadcasting
or programme supply services (such services being hereinafter referred to as
“the Ancillary Services")”,

Art. 2.2 (d) und Art. 2.3. des Agreement filthren aus:

“2.2.(d) a number of local sound programme services for general reception in
certain parts of the United Kingdom, subject to such minimum and maximum
numbers as may from time to time be agreed with the Secretary of State.

2.3 The Corporation may, subject to the prior agreement of the Secretary of
State, vary the number or geographical coverage of its national television and
sound programme services.”

Die Regeln fiir das Zustimmungsverfahren und die einzelnen Zustimmungsentschei-
dungen sind auf der Homepage des Department of Culture, Media and Sport zu fin-
den. In jungster Zeit ist die Zustimmung keine bloRe Formsache mehr gewesen. Das
Department of Culture, Media and Sport hat z.B. neuen Digitalprogramme nur unter
der Voraussetzung zugestimmt, dass strikte Public Service Standards erfillt werden.

-10 -



Stellungnahme zur Novellierung des WDR-Gesetzes

So muss das BBC Three Programm u.a. einen besonders hohen Qualitatsstandard
aufweisen und Bildungssendungen verbreiten. Uber die Erfiillung dieses Auftrags hat
die BBC jahrlich Bericht zu erstatten.

Die Entscheidung des Departments erfolgt nach pflichtgemaRRem Ermessen. Einen
Grundsatz, der vorschreibt, dass fur jedes neue Angebot ein altes aufgegeben wer-
den muss, gibt es nicht. Statt auf ein Gebot der Austauschentwicklung zuriickzugrei-
fen, sind die zulassigen Programme im Agreement ausdriicklich fixiert bzw. unterlie-
gen einer ministeriellen Zustimmung. Eine kontinuierliche Uberpriifung daraufhin, ob
sich die programmlichen Tatigkeiten im Rahmen der Zustimmung halten, findet of-
fenbar nicht statt. Im Hinblick auf den BBC Online Service wird z.B. kritisiert, dass
das jetzige Angebot nicht mehr mit den urspringlichen, genehmigten Planen der
BBC 0bereinstimmt.

4. Programmstandards

Die Rundfunkgesetze und insbesondere das BBC Agreement enthalten zudem eine
Reihe von allgemeinen Verpflichtungen und Standards fir die BBC Programme und
Dienste. Sie dhneln den entsprechenden Vorgaben im deutschen Rundfunkrecht. So
muss die BBC beispielsweise ein vielfaltiges Programmangebot bereithalten, unpar-
teiisch berichten und die Belange des Jugendschutzes beachten. In den beiden zent-
ralen Vorschriften, Art. 3.2. und Art. 5.1. des Agreements heisst es:

“3.2 The requirements referred to in subclause 3.1 are that the Home Services -

(a) are provided as a public service for disseminating information, education
and entertainment;

(b) stimulate, support and reflect, in drama, comedy, music and the visual
and performing arts, the diversity of cultural activity in the United Kingdom;

(c) contain comprehensive, authoritative and impartial coverage of news and

current affairs in the United Kingdom and throughout the world to support fair

and informed debate at local, regional and national levels;

(d) provide wide-ranging coverage of sporting and other leisure interests;

(e) contain programmes of an educational nature (including specialist factual,
- religious and social issues programmes as well as formal education and

vocational training programmes);

(f) include a high standard of original programmes for children and young
peaople;

-11 -



Stellungnahme zur Novellierung des WDR-Gesetzes

(g) contain programmes which reflect the lives and concerns of both local
and national audiences;

(h) contain a reasonable proportion and range of programmes for national
audiences made in Northern Ireland, Scotland, Wales and in the English
regions outside London and the South East.” :

“6.1 The Corporation shall do all it can to secure that all programmes broadcast
or transmitted by or on behalf of or under licence from the Corporation as part of
the Home Services:-

(a) provide a properly balanced service consisting of a wide range of subject
matter;

(b) serve the tastes and needs of different audiences and, in particular, in
order to show concemn for the young, are placed at appropriate times;

(c) treat controversial subjects with due accuracy and impartiality, both in the
Corporation's news services and in the more general field of programmes
dealing with matters of public policy or of political or industrial controversy, and
do not contain any material expressing the opinion of the Corporation on cur-
rent affairs or matters of public policy other than broadcasting and matter con-
tained in programmes which consist of proceedings in either House of Parlia-
ment or proceedings of alocal authority or a committee of two or more local
authorities;

(d) do not include anything which offends against good taste or decency or is
likely to encourage or incite to crime or lead to disorder or to be offensive to
public feeling;

(e) do not involve improper exploitation of any susceptibilities of those watch-
ing or listening to its religious programmes or any abusive treatment of the re-
ligious views and beliefs of those belonging to a particular religion or religious
denomination;

(f) do not include any technical device which, by using images of very brief du-
ration or by any other means, exploits the possibility of conveying a message
to, or otherwise influencing the minds of, persons watching or listening to the
programmes without their being aware, or fully aware, of what has occurred.”

Im Hinblick auf die neuen Dienste muss die BBC - wie bereits oben am Beispiel von
BBC Three dokumentiert - zusatzliche Auflagen des Deparments of Culture, Media
und Sport beachten. '

-12-



Stellungnahme zur Novellierung des WDR-Gesetzes

5. Selbstverpflichtungen der BBC

Um diese recht allgemeinen Vorgaben zu konkretisieren, setzt das britische Rund-
funkrecht auf Selbstregulierung. Dieses Vorgehen ist Ausdruck der Programmfreiheit,
die der BBC in ihrer Royal Charter und dem BBC Agreement eingeraumt ist. Das im
Hinblick auf die Konkretisierung ihres allgemeinen Funktionsauftrags wichtigste In-
strument sind die jahrlichen Statements of Programme Policy. Diese Statements er-
innern an Zielvereinbarungen, wie sie derzeit im Rahmen des neuen Steuerungsmo-
dells in der bundesrepublikanischen éffentlichen Verwaltung eingesetzt werden. In
ihnen werden gesondert fir jedes Programm Ziele festgelegt, die im nachsten Ge-
schaftsjahr erfllt werden sollen’. Uber die Einhaltung dieser Ziele gibt dann der
nachste Geschéaftsbericht, der BBC Annual Report and Accounts, Auskunft. So heisst
es z.B. im Bericht fur das Jahr 2002/2003 im Hinblick auf das erste Fernsehpro-
gramm BBC One?:

Table 1: BBC Statements of Programme Policy 2002/ 2003
Channel or service Commitment Achieved Notes

Channel or Commitment Achieved | Notes

Service

BBC Televi- 33% of output made outside London and the | No See page 80

sion South East .

BBC One and | 245 hours of arts and music, virtually all in or | Yes See table 7 (page
BBC Two near peak time 126) 109 hours

were fully in peak
plus 125 hours
near to peak

BBC One 570 hours of news programmes, not includ- Yes See table 7 (page

ing the overnight BBC News 24 service 126)

80 hours of current affairs, including four Yes See table 7 (page

Panorama specials 126)

45 hours of arts and music programmes Yes See table 7 (page
126)

increased spend on drama Yes See table 7 (page
126), table 18 (pa-
ge 131)

650 hours of originated factual programmes Yes See table 7 (page
126)

Around 25 major peaktime landmark factual Yes See page 22

series and single programmes across all

genres

! Die Verpflichtungen fir das Geschéftsjahr 2003/2004 finden sich  unter:
<http://www.bbc.co.uk/info/statements2003>. Dort verpflichtet sich die BBC z.B. zu einer star- *
keren Koordination der Programme von BBC One und BBC Two.

2 Abrufbar unter: <http://www .bbc.co.uk/info/report2003/facts.shtml>.
-13-



Stellungnahme zur Novellierung des WDR-Gesetzes

260 hours of sport Yes See table 7 (page
126)

80 hours of religion scheduled before mid- Yes See table 7 (page

night 126)

400 hours of children's programmes Yes See table 7 (page
126)

Repeats below 10% in peak time Yes 7.3%

Dariiber hinaus hat sich die BBC eine Reihe von Leitlinien gegeben, die sie ihrer Ta-
tigkeit zugrundelegt. So hat sie sich z.B. zur Einhaltung der Watershed Rule ver-
pflichtet, wonach keine ,anstdRigen“ Sendungen vor 21:00 Uhr ausgestrahit werden
dirfen. Die BBC Commercial Policy Guidelines und das Fair Traiding Commitment
dienen dazu, die kommerziellen Aktivititen der BBC zu steuern. Zudem soll damit
der Offentlichkeit dokumentiert werden, dass die BBC ihre Marktmacht nicht zu ei-
nem wettbewerbswidrigen Verhalten ausnutzt.

6. Uberwachung

Die Einhaltung der Verpflichtungen der BBC wird durch interne Kontrollmechanismen
(hierzu 6.1.) und durch die Tatigkeiten der neu gegriindete Aufsichtsbehérde Ofcom
(hierzu 6.2.) sichergestellt.

6.1. Selbstkontrolle

Nach Art. 2.1. des BBC Agreements entscheidet die BBC unabhangig Uber alle pro-
grammliche Fragen. Dem entspricht der Grundsatz, dass es nach Art. 7 (1) der Royal
Charter die Aufgabe des BBC Leitungsgremiums, des Board of Governors, ist, die
Erfallung der rechtlichen und vertraglichen Verpflichtungen der BBC zu Giberwachen
und bei einem Versto ggf. Abhilfe zu schaffen. Uber die Massnahmen und Aktivita-
ten des Board gibt jeweils der Jahresbericht der BBC umfassend Auskunft. Anlass
fur interne Uberpriifungen bietet in der Praxis vor allem das umfassende Beschwer-
demanagement der BBC (hierzu sogleich unter Abschnitt 7).

6.2. Kontrolle durch Ofcom
Durch den neuen Communications Act wird die BBC erstmals — zumindest teilweise
— einer externen Kontrolle durch eine unabhéangige Aufsichtsbehérde, dem Office of

Communications (Ofcom), unterworfen. Die Erméachtigungsgrundlage hierzu findet
sich grundsatzlich in § 198 des Communications Act. Einzelheiten sind in einer Er-

-14 -



Stellungnahme zur Novellierung des WDR-Gesetzes

ganzung des BBC Agreement festgelegt. Hiernach hat Ofcom u.a. die Einhaltung der
Verpflichtungen in den folgenden Bereichen Uberwachen:

* Fairness code,

* Programme code standards,

* News and current affairs programmes,

*= Programming quotas for original productions,

*» Regional programming and programme-making,

» Code relating to provision fort he deaf and visually impaired,
»  Quotas for independent productions,

s Code relating to programme commissioning.

Dariiber hinaus ist Ofcom — zuséatzlich zur Wettbewerbsbehdrde - die Zustandigkeit
Ubertragen worden, die Einhaltung des allgemeinen Wettbewerbsrechts zu Giberwa-
chen. Nicht erfasst wird die Umsetzung des eigentlichen Funktionsauftrags der BBC.
Dieses Tatigkeitsfeld ist ,eingriffsfest” und exklusiv der internen Selbstkontrolle der
BBC vorbehalten. Die schon derzeitige Praxis, Statements of Programme Policy zu
verfassen und hieriiber Rechenschaft abzulegen, wurde nun auch im neuen BBC
Agreement festgeschrieben. Die BBC hatte diese Vorschrift bereits zuvor in ihrem
Geschaftsbereich fiir das Jahr 2002/2003 umgesetzt.

Ofcom muss zudem einen Bericht dariiber verfassen, inwiefern die BBC und die an-
deren Rundfunkanbieter ihre Verpflichtungen erfilliten (§ 264 Abs. 11 und 12 Com-
munications Act ). Die BBC hat hierzu die notwendigen Informationen bereitzustelien.
Verstolt die BBC gegen ihre Pflichten, kann dies mit einer Geldbulle bis zu einer
Hoéhe von 250,000 £ geahndet werden.

7. Beschwerdemanagement
Als wichtiges Instrument zur Erhéhung der Zuschauerakzeptanz einerseits sowie der
Sicherung einer gleichbleibenden Programmqualitdt andererseits dient ein umfas-

sendes Beschwerdemanagement. Seine Grundlage findet sich in Art. 7 (1) (e) der
Royal Charter. Danach ist es die Aufgabe der BBC Govenors

-15-



Stellungnahme zur Novellierung des WDR-Gesetzes _

-10 ensure that any comments, proposals and complaints made by viewers and
listeners of the Home Services are given due consideration by and are properly
handled by the Cooperation®. :

Zuschauer kénnen sich dementsprechend mit sédmtlichen programmbezogenen Ein-
gaben, Anregungen und Beschwerden, unmittelbar an die Verantwortlichen des
Senders wenden. In der Praxis beruhen solche Eingaben vor allem auf einer ver-
meintlichen Unterschreitung von Programmstandards, wie sie insbesondere in den
sogenannten Producers’ Guidelines niedergelegt sind. Daneben dominieren Be-
schwerden wegen Verst6Ren gegen werbe- und jugendschutzrechtliche Bestimmun-
gen sowie wegen Persdnlichkeitsrechtsverletzungen.

Mit der Prifung und Beantwortung der Programmbeschwerden ist die Programme
Complaint Unit (PCU), eine bei der BBC eigens zu diesem Zweck eingerichtete Stel-
le, betraut. Gegen ihre Entscheidungen ist eine weitere Beschwerde gegeben. Uber
sie befindet das Govenors’ Programme Complaints Appeals Committe (GPCC), eine
im Geschaftsbereich des BBC Secretary’s department'eingerichtete ,Revisionsin-
stanz“. Sie Uberwacht aulRerdem die ordnungsgemale Behandlung der Programm-
beschwerden durch die PCU in ihrer Gesamtheit. Seinerseits wird das Komitee durch
das Board of Govenors, das Aufsichtsgremium der BBC, kontrolliert. Um {ber die
Bescheidung im Einzelfall hinaus eine hinreichende Publizitdt und Transparenz des
Beschwerdesystems-sicherzustellen, veroffentlicht die PCU in vierteljahrlichem Tur-
nus auf ihrer Homepage einen gesonderten Bericht seiner Tatigkeit (sog. BBC Pro-
gramme Complaint Bulletin). Darin sind Anzahl, Gegenstand, Behandiung und Aus-
gang der Zuschauereingaben aufgefiihrt. In Anhang B findet sich ein Beispiel fiir
einen solchen Bericht der PCU.

Die grof’e Akzeptanz dieser Form des Beschwerdemanagements kommt nicht zu-
letzt in der wachsenden Anzahl der Eingaben zum Ausdruck, die im Laufe des Ge-
schaftsjahrs 2003/2004 tUber 1640 gestiegen ist. Sicherlich ist sie auBerdem auf die
besondere Zuschauernahe der PCU zurlickzufthren, die an jedem Tag rund um die
Uhr telefonisch erreichbar ist.

-16 -



Stellungnahme zur Novellierung des WDR-Gesetzes

Anhang B
Beispiel:

BBC Programme Complaints Bulletin
January to March, issued April 2004

Das anliegende Dokument ist abrufbar unter:
<http://www.bbc.co.uk/info/policies/programmecomplaints/> [Stand: 27.06.2004]

-17 -






January to March 2004
Issued April 2004

Programme Complaints




Report by the Acting Director-General

The figures in the Standards of service section at the end of this Bulletin call for explanation. They
show that, in the last quarter, the Programme Complaints Unit dealt with only 28% of complaints within
their target times (the figure for the year as a whole isn’t much better, at 35.5%). Obviously this is not the
standard of service we'd like to be providing, but it reflects the difficulties the Unit has been working
under. Since the introduction of the email complaint facility on bbc.co.uk, the number of complaints has
approximately doubled — 1,640 in 2003/4, compared with 794 in the last full year before we made it
possible to lodge a complaint b); email — and the Unit’s efforts to keep up have been hampered by serious
staff illness. But things are now on a more even keel, and I'm glad to report that the Unit is making real

inroads into its backlog.

(R |
Vi \/L”\rlr“‘-‘
Mark Byford |

Acting Director-General

BBC Programme Complaints Page |



Analysis of complaints and findings

From | January to 31 March 2004 the Unit dealt with 363 complaints concerning 240 items (usually
individual programmes, trailers, Ceefax entries or online entries, but in some instances a series as a whole).

Topics of complaint were as follows:

Table |
Topics of Complaint

Matters of fairness and accuracy

Unfair treatment of the complainant

Infringement of the complainant’s privacy

Harm to individuals/organisations
featured in programmes

Party political bias

Other bias

Factual inaccuracy

Matters of taste and standards

Poor taste

Bad language

Sexual conduct

Violence

Racism

Sexism

Sensitivity and portrayal
Intrusiveness

Offence to religious feeling
Bad example

Standards of interviewing/presentation
Commercial concerns

Other matters

Total

No. of complaints

7
!

14

7
77
14

68
19
I3
17
10

38
9
12
38
6
3

363

2%)
(<1%)

(4%)
(2%)
21%)
(4%)

(18.5%)
(3%)
(3.5%)
(4.5%)
(3%)

(10.5%)
(2.5%)
(3.5%)

(10.5%)
(1.5%)
(<1%)

(3%)

No. of items
7 (3%)
| (<I%)
10 (4%)
6  (2.5%)
40 (16.5%)
14 (6%)
42 (17.5%)
14 (6%)
8  (3.5%)
10 (4%)
8 (3.5%)
33 (I 3.5%;
8  (3.5%)
10 (4%)
16 (6.5%)
3 (1%)
3 (1%)
7 (3%)
240

BBC Programme Complaints

Page 2



The number of complaints arising from different types of programme (classified by broad categories) was as
follows:

Table 2
Complaint by programme type

News and current affairs 104 (28.5%)
Entertainment programmes 93 (25.5%)
Factual programmes 92 (25.5%)
Fiction and drama 29 (8%)
Religion 4 (1%)
Sport 2 (<1%)
Schools | (<1%)
Other 38 (10.5%)

in the period | January-31 March, 77 complaints were upheld (16 of them partly) — 21% of the total. Of the
items investigated in the January—March quarter, complaints were upheld against 28 items (1 1.5% of the
total). This report contains summaries of the findings in those cases.

BBC Programme Complaints : Page 3



Graph |
Complaints upheld, partly upheld and not upheld by topic

80

70 . Upheld

i Partly upheid

Not upheld

N S >3 . S ?. < \ 2 -
& & S E ST @ o & K g
O\Q. \L(\ o8 é\'& \3‘\& W W \9\ S QP 6\'&\ Qoé' 69’,13 00( O%\z
@z‘{” O\ AN < o E S
\ﬂ‘% & & “b& \\S‘\
AR & ®
» ©
S@“@ ‘Nﬁ@

BBC Programme Complaints Page 4



Annual data-

_ From | April 2003 to 31 March 2004 the Unit dealt with 1,640 complaints concerning 875 items (usually
individual programmes, trailers, Ceefax entries or online entries, but in some instances a series as a whole).
Topics of complaint were as follows:

Table |
Topics of Complaint

No. of complaints No. of items

Matters of fairness and accuracy
Unfair treatment of the complainant 26 (1.5%) 26 (3%)
Infringement of the complainant’s privacy 5 (<1%) 5 (<1%)
Harm to individuals/organisations

featured in programmes 40 (2.5%) 30 (3.5%)
Party political bias 21 (1.5%) 19 (2%)
Other bias 213 (I13%) 142 (16%)
Factual inaccuracy : 62 (4%) 52 (6%)
Matters of taste and standards
Poor taste 436 (26.5%) t6l (18.5%)
Bad language 144 (9%) 66 (7.5%)
Sexual conduct - 98  (6%) 47 (5.5%)
Violence 127 (7.5%) 55 (7%)
Racism 37 (2.5%) 28 (3%)
Sexism 3 (<I%) 2 (<I%)
Sensitivity and portrayal 140 (8.5%) 74 (8.5%)
Intrusiveness 89 (5.5%) 36 (4%)
Offence to religious feeling 31 (2%) 24 (2.5%)
Bad example 84 (5%) 50 (5.5%)
Standards of interviewing/presentation 46  (3%) 25 (3%)
Commercial concerns 16 (<1%) 14 (1.5%)
Other matters 22 (1.5%) 19  (2%)
Total 1640 875

BBC Programme Complaints Page 5



The number of complaints arising from different types of programme (classified by broad categories) was as
follows:

Table 2

Complaint by programme type

News and current affairs 433 (26.5%)
Entertainment programmes 391 (24%)
Factual programmes , 296 (18%)
Fiction and drama 213 (13%)
Sport 27 (1.5%)
Religion 10 (<1%)
Arts 2 (<1%)
Schools 2 (<1%)
Other 266 (16%)

BBC Programme Complaints Page 6



Summary of complaints upheld

This is a record of all cases where investigations were completed between | January and 31 March 2004,
and where any aspect of the complaint was upheld. The extent to which the complaint was upheld is
indicated in each summary. In all instances the complainant received a letter of appropriate
acknowledgement or apology on behalf of the BBC.

Matters of fairness and accuracy

Unfair treatment of the complainant

Inside Out
BBC One (Yorkshire and Lincolnshire), 6 October 2003

The complaint

Solicitors complained on behalf of Wolski's Restaurant in Wakefield about a report on illegal salmon-fishing.
The report said that the restaurant had been prosecuted “after fisheries officials found illegally caught salmon
destined for its diners”, which was wrong on four counts. First, it was not the restaurant which had been
prosecuted, but its proprietor, Stephen Wolski, in his capacity as master of the fishing vessel Efizabeth Anne.
Second, there was no suggestion during the prosecution that the fish were destined for Wolski's Restaurant.
Third, the fish in question were not salmon but sea trout. Fourth, Mr Wolski had been legitimately fishing for
sea bass, and had retained the sea trout he had also caught only because he was unsure of the law.

Finding

It was a mistake to say that the restaurant had been prosecuted, and that the fish in question were salmon
(which, in turn, created an unfair association with the trade in illegally caught salmon which was the subject
of the item). However, it seemed clear that, at the time in question, Mr Woiski had been engaged in fishing
for the benefit of his restaurant (whose website advertises the fact that it has its own fishing boat). In the
light of this, and the fact that the 17 illegally caught sea trout were found hidden around Mr Wolski's vessel
in plastic bags. it was reasonable for the programme to infer that he intended them for use in his restaurant.

Further action

The programme makers offered to broadcast a correction of the two errors in the item when the series
returned to the air.

Today
BBC Radio 4, 27 January 2004

The complaint

Mr Andrew Tyler of Animal Aid complained of unfairness and bias in coverage of the decision by Cambridge
University to abandon plans for a primate research centre. Before recording an interview he had outlined his
two key points, but these had been omitted and editing had further distorted his comments. In a live
discussion which followed, a contributor who had supported the plans for the centre was allowed to make
false assertions about the scientific merits of such research without challenge. The item had created an
impression that his organisation, which is committed to the democratic process and to acting within the law,
was involved in extremism and violence. And, as the programme makers had declined his suggestion that

BBC Programme Complaints Page 7



they should interview a scientist who had opposed the plans (rather than himself), it was hardly fair for the
presenter to challenge him, during the interview, on his lack of scientific credentials. Five listeners expressed
similar criticisms on their own account, and a number of others wrote in support of Mr Tyler's complaint.

Finding

Clumsy editing created an apparent non sequitur at one point in Mr Tyler's contribution, but did not obscure
the point he was making. One of his omitted points (about the appeal against John Prescott’s decision to
overrule the Planning Inspector’s decision on the University's original application) was not directly relevant
to the issues on which the item focused. The other (that the Planning Inspector had ruled “that the
University had failed to demonstrate the efficacy of the primate model”) could not have been included
without considerable qualification or an opportunity for it to be challenged from another viewpoint. Having
omitted it, however, the programme was unfair in allowing a later speaker to claim, without challenge, that
the scientific arguments of the opponents of the plan had played no part in the Planning Inspector’s decision.
Not enough was done to dissociate Animal Aid from the illegal or violent actions described in the report
which immediately preceded Mr Tyler’s contribution. And., in view of what had passed between Mr Tyler
and the programme makers, it was out of place for the presenter to comment on his lack of scientific
credentials.

Further action

The programme apologised to Mr Tyler. It returned to the subject and allowed the scientist originally
suggested by Mr Tyler to challenge an advocate of the use of animals in medical research. Editors and
producers on the programme have been reminded of the need to ensure accuracy and fairness to
contributors at all times, and communication procedures have been tightened.

Harm to individuais/organ.sations featured ir programmes

PM
BBC Radio 4, 22 January 2004

BBC News (6pm)
BBC One, 22 January 2004

The complaint

Three listeners who are adoptive parents of Guatemalan chiildren complained that an item based on a report
from Guatemala gave the impression that such adoptions were illegal or discreditable. One also complained
about a television news item based on the same report.

Finding

Although there are legitimate concerns about some Guatemalan adoptions, the report was wrong to say
“there are no laws governing adoption” in Guatemala, and that there was “total lack of regulation”. It also
exaggerated the price that was likely to be paid for a street child.

Further action
The author of the original report has been spoken to about the accuracy of his research.

BBC Programme Complaints Page 8



Other bias

Sara Cox
BBC Radio I, 10 February 2004

The complaint
A listener complained that Sara Cox had endorsed the support for Senator Kerry’s bid for the US
presidency expressed by Chris Martin of Coldplay at the previous night’s Grammy Awards ceremony.

Finding
In unscripted comments intended to express enthusiasm for a British success in the Grammy Awards, Sara
Cox went beyond reporting Chris Martin's remarks and in effect endorsed them.

Further action

The management of Radio | reminded Sara Cox of the importance of maintaining due impartiality on
controversial matters

Factual inaccuracy

Designing the Decades
BBC Two, 22 March 2003

The complaint

Mr Tom Karen, former managing director of Ogle Design Limited, complained that the programme wrongly
credited Mr Alan Oakley, retired technical director of Raleigh, with the conception and design of the original
Chopper bike, for which he and his company had been principally responsible.

Finding

Having discussed the matter with a number of people who worked for Raleigh or Ogle at the relevant time,
as well as experts in design history, the Unit did not feel able to dismiss Mr Oakley’s claim to have played a
significant part in the genesis of the Chopper. However, the evidence suggested that the contribution of

Mr Karen and Ogle was such that it too should have been acknowledged in the programme.

Further action

The Creative Director has discussed the matter with the programme team and reminded them of the need
to acknowledge disputed historical claims to the ownership or origination of an idea or product.

BBC Programme Complaints Page 9



Double Prejudice
BBC One, 6 August 2003

The complaint

A viewer complained that this generally good and balanced programme about the impact of asylum seekers
on established black communities in the UK contained two incorrect statements — that the net economic
benefit to the UK from asylum seekers was £2billion a year; and that, because the UK had an ageing
population, it needed migrant workers. The first statement was presumably a reference to a Home Office
study which estimated a net benefit of £2.5billion a year from “the migrant population in the UK" — but that
category included high-earning American and EU citizens along with asylum seekers. The second statement
(which, if true, would mean that China and India also needed migrant labour) was simply a non sequitur.

Finding

The Unit found no evidence which established that there was a net economic benefit to the UK from asylum
seekers, and accepted that, although there were areas of the UK economy where the Government had
identified a need for migrant workers because of skills shortages, there was no necessary connection
between an ageing population and a need for migrant labour. The statements had been added to the script
at the last minute, and without the normal process of editorial scrutiny.

Further action
The need to ensure that high editorial standards are maintained throughout all aspects of the production has
been emphasised to the programme team.

BBC News (10pm)
BBC One, 12 November 2003

The complaint

In introducing a piece on the bombing of an ltalian base in Irag, the newsreader said the attack had been
carried out by “those still loyal to Saddam Hussein”. A viewer complained that there was no basis for this
statement.

Finding
In fact, the affiliations of those who carried out the attack were unknown (as the report itself went on
to say).

Further action
Programme teams have been reminded of the need for accuracy in reporting the complex situation in Iraq.

Making History
BBC Radio 4, 25 November 2003

The complaint

The Chairman of the Barnes Wallis Memorial Trust complained that the programme was inaccurate in a
number of respects, most significantly in crediting Sir Dennistoun Burney with the design of the R100 airship,
when it had in fact been designed by Wallis.

BBC Programme Complaints Page 10



Finding

Although the expert in the programme was well aware that Wallis had designed the R100, the phrasing of

one of his comments would have given listeners the impression that the designer was Burney. Other than

- this, however, the Unit’s investigation did not identify any mistakes of fact or misleading impressions in the
programme. :

Further action

The Commissioning Editor discussed the issues arising from the finding with the independent production
company concerned, and stressed the need for clear and accurate expression.

BBC Programme Complaints Page |1



Matters of taste and standards

Poor taste

Breakfast
BBC One, 9 November 2003

The complaint
Two viewers complained that an invitation to suggest names for the new baby of the Earl and Countess of
Wessex had attracted inappropriate and hurtful messages which should not have been broadcast.

Finding

Most of the suggestions for names were serious, and those which were more light-hearted were innocuous.
But the suggestion that the baby be named “Leech” and a subsequent message suggesting a connection
between her premature birth and the controversy surrounding Prince Charles were inappropriate in such a
context, and at a time when there was concern about the well-being of the baby.

Further action
The Editor of Breakfast reminded the programme team of the particular issues of taste which arise in
relation to stories about the Royal Family and children.

Promotional trail for digital radio services
BBC One, various dates

The complaint
Eleven viewers complained that the trail (which featured a man economising on time by not visiting the
lavatory and consequently clutching his groin) was unsuitable for family viewing.

Finding

This trail was one of a series in which people used comically unlikely time-saving expedients in order to
make more time to listen to digital radio services. Its lavatorial humour, though not calculated to appeal to
everyone, was unlikely to cause widespread offence outside family viewing time. On the occasions
complained of, however, it had been placed inappropriately close to programmes likely to attract a family
audience.

Further action
The schedulers have been instructed to be more vigilant when scheduling trails in future.

Best of the Worst
BBC Three, 20 December 2003

The complaint
Two viewers complained that a sequence in this programme of sporting “bioopers” included clips which
went beyond the bounds of decency.

BBC Programme Complaints Page 12



Finding

The programme, which had been targeted at younger adults watching BBC Three, brought together
incidents that had occurred during live sport broadcasts, and the sequence in question was broadcast well
after the watershed. Nevertheless, some of the clips (which featured male genitalia, urination and
defecation) went beyond acceptable boundaries, partly because of what they showed and partly because of
the way production techniques were used to enhance or focus attention on them.

Further action
The sequence was edited before the programme was rebroadcast.

60 Seconds
BBC Three, 23 December 2003

The complaint

Three viewers complained that a news item about the death of a man killed by a crocodile in Australia had
been flippantly introduced with the words “Never smile at a crocodile”.

Finding
The newsreader’s quotation of this song title was inappropriate.

Further action

The Editor of 60 Seconds reminded the programme team of the particular issues of taste which arise in
relation to stories involving death.

Millennium: a Thousand Years of History
BBC Two, December 2003

The complaint

Three viewers complained that this programme contained disturbing archive footage of 20th-century
atrocities which was inappropriate for the time of day.

Finding

This repeat of the Millennium series was scheduled at 9am on weekdays during the Christmas holiday period.
As this was the point when children’s programmes ended on BBC Two and began on BBC One, the number
of children who stayed with BBC Two was likely to be small, and the schedulers judged that the series
would be in keeping with the expectations of the BBC Two audience at that time. However, they were not
aware that the final programme contained particularly graphic and disturbing archive footage which was
unsuitable for transmission at that time of the day.

"Further action

The BBC now has a new process in place, which was not operating fully at the time the scheduling decision
about Millennium was made, for ensuring that programmes are suitable for their transmission times.

BBC Programme Complaints Page 13



Bad language

The Official Chart Show with Wes
BBC Radio |, 6 November 2003

The complaint
Two listeners, both of whom were listening with young children, complained about the appearance of the
f-word in a song.

The finding

An unedited promotional copy of the song was played in error, without the usual checks being made by a
member of the production team, at a time when Radio | was in the process of moving over to a new
play-out system based on hard disk rather than CD.

Future action
More rigour will be exercised in checking tracks for suitability.

Sexual conduct

Sex Empires: The New Queens of Porn
BBC Two, 2 November 2003

The complaint

Two viewers complained that the programme, broadcast just after the 9pm watershed, contained material
which was excessively explicit.

Finding

The programme was the last of three documentaries on the recent history of pornography publishing, and
the inclusion of material which illustrated its topic would certainly have been justified up to a point.
However, some of the material with which the programme began was more explicit than had been included
in the previous programmes in the series, and than was justifiable so soon after the watershed.

Further action

The programme in its present form will not be repeated in a placing so close to the watershed. The
Executive Producer reminded the programme team of the need to avoid excessively graphic sexual images
and references soon after the watershed.

BBC Programme Complaints Page 14



Violence

Breakfast
BBC One, 2 November 2003

The complaint
A viewer complained of gratuitous scenes of violence in a news report.

Finding

The report was about an incident in the US in which a man had tried to shoot and kill his lawyer. It was
illustrated by footage which showed the lawyer attempting, not always successfully, to dodge bullets fired at
short range by his client. Although the incident was filmed from some distance, with no blood or injuries
visible, and although the narrative of the report reassured viewers that the lawyer was recovering in
hospital, these were potentially distressing pictures whose inclusion in the item could only have been justified
on the grounds that they served a public service purpose of a kind which was not apparent in this instance.

Further action

The Editor of Breakfast reminded the programme team of the BBC guidelines on the use of distressing or
violent images, and stressed the importance of observing them.

Trail for Crimewatch
BBC One, 20 November 2003

The complaint

A viewer complained that her young daughter had been distressed by this trail’s graphic reconstructions of
the shooting of a small girl and a woman being run over after her handbag had been snatched.

Finding

Though pre-watershed trails for programmes broadcast after the watershed should give viewers a proper
indication of what to expect, this one went further than was necessary to do so, and than was appropriate
for its time of transmission.

Further action

The Executive Producer of Crimewatch undertook to ensure that the programme team was more sensitive in
future to the expectations of the pre-watershed audience. ’

EastEnders
BBC One, || December 2003

The complaint
Six viewers complained that this episode was unsuitable for family viewing in its pre-watershed placing.
A seventh viewer complained in similar terms about its transmission as part of the omnibus edition on
14 December.

BBC Programme Complaints Page 15



Finding

The episode consisted mainly of an intense interaction between Little Mo (in the immediate aftermath of
her rape) and Kate (who responded with her own childhood memory of her mother being raped). Previous
experience suggests that the theme of rape is one which EastEnders can deal with in a way which is
acceptable to its large mixed audience. On this occasion, however, because it was explored so much in
terms of the intimate feelings associated with it and their consequences for adult relationships, the overall
tone was of adult drama — reinforced in its emotional impact by the quality of the writing and acting. To that
extent, it went beyond what was appropriate for both its pre-watershed placings.

Further action

Independently of the Unit's investigation, the Controller of Continuing Drama Series discussed the issues
raised by the episode with the Controller of Editorial Policy and made provision for better communication
and pre-transmission discussion between Editorial Policy, the programme team and the Controller of

BBC One.

Racism

Only Fools and Horses
BBC One, 18 October 2003

The complaint
A viewer objected to the use of the term “Paki” by a character in this classic comedy.

The finding

The term was not used with any offensive intention, and its use reflected the way in which the character
might well have spoken at the time the programme was first broadcast. However, research shows that its
perceived offensiveness has increased significantly over the intervening years, and, in the absence of a
particular contextual justification, its use in programmes is no longer acceptable.

Further action
In future repeats the word will be obscured or edited out.

Sensitivity and portrayal

Breakfast
BBC One, 27 November 2003

The complaint _
A viewer complained that one of the presenters used a term which was offensive to Welsh people.

Finding
The complaint arose from an exchange between the presenter and a sports reporter which, though not
entirely audible, included the use of the word “welsh” in the sense of failing to pay up on a bet. While the

BBC Programme Complaints Page 16



etymology of “welsh” in this sense is obscure, and may have no connection with the natives of Wales, some
Welsh people understandably find it offensive, and the BBC does not regard it as part of the language of
reporting.

Further action

The Editor of Breakfast explained the BBC'’s policy on the matter to the programme team, and stressed the
need for alertness to colloquial terms which may be offensive to particular groups.

Trail for Country Women
BBC Two, |15 December 2003

The complaint
A viewer complained that a reference to schizophrenia in this trail was hurtful to those suffering from the
condition and their carers.

Finding
The trail featured a spoof country and western singer, and the reference to schizophrenia occurred in what
was intended as a jocular parody of a country and western song title. lts use in this context was insensitive.

Further action

Independently of the Unit's inquiries, those responsible for the trail had recognised that, for some, the
reference was both upsetting and offensive and had already offered apologies to viewers who had
complained.

Johnny Vaughan’s Fighting Talk
BBC Radio Five Live, 20 December 2003

The complaint

A listener objected to disparaging references to people with tapies (club foot) playing football. They had
distressed his eight-year-oid son, who was recovering from his fourth operation for the condition.

Finding
The comments, by a guest on the programme, were jocularly intended rather than disparaging, but they
were well beyond the bounds of acceptability.

Further action

The Commissioning Editor for the programme reminded the production team of the need for greater care
when touching on topics likely to be particularly sensitive for some among the audience.

BBC Programme Complaints Page 17



Only Fools and Horses
BBC One, 25 December 2003

The complaint
Four viewers complained about the use of the word “mong”.

Finding

The word was intended as an abbreviation of “mongrel”, and current dictionaries suggest that this sense is
now the primary one. The programme makers were unaware, however, that the word had another sense as
a pejorative reference to Down’s syndrome. Its use in this context, though innocently intended, would have
appeared offensive to those who understood it in the second sense.

Further action

The word will be edited out before any rebroadcast, and the programme team have been made aware of its
sensitivity.

Intrusiveness

The Politics Show
BBC One (North East), |9 October 2003

The complaint

The Trustee Board of the Roman Catholic Diocese of Middlesbrough complained that a report on a dispute
over the amalgamation of two schools had included shots of children at one of the schools which had been
taken without parental consent and despite the refusal of the head teacher to allow filming within the school
grounds.

Finding

As the filming took place at the invitation of a group of parents, and as no parent expressed concern at the

time, the programme makers took the view that the pictures in question (which showed children leaving the

school and were shot from outside the school gate) were not such as to require specific parental consent.

While the relevant BBC guidelines could be interpreted in that sense, the Unit took the view that the level of .
concern about child protection is now such that it was a mistake to have broadcast pictures which linked

recognisable individual children with a particular school without the explicit consent of their parents or the

school authorities.

Further action

The Head of Regional and Local Programmes discussed the issues arising from the finding with the
programme team, and stressed the need for particular care when filming involved young children.

BBC Programme Complaints 7 Page 18



BBC News (10pm)
BBC One, 13 January 2004

The complaint

Two viewers complained that an item on the suicide of Harold Shipman, which included footage of his son's
reaction as he was approached by reporters, was intrusive.

Finding

The suicide involved matters of legitimate public interest, and it was reasonable for media organisations to
approach the family for comment. However, once it had become apparent that the family did not wish to
comment, the footage in question served no public interest. .

Further action

Programme Editors were reminded of the need to consider issues of intrusiveness when reporting on the
deaths of individuals in high-profile cases.

Bad example

Top Gear
BBC Two, 2 November 2003

The complaint

A viewer complained that an exchange in which Jeremy Clarkson “incited people to break the law by hiding
a mobile phone while driving” was grossly irresponsible.

Finding

The exchange arose from the change in the law on using hand-held mobile phones while driving, which was
about to come into effect. Taken by itself, leremy Clarkson’s impression of a motorist cutting short a call
because he had spotted a police car was no more than a humorous indication of how at least some drivers
would be likely to respond to the legislation. However, in a context where the need for the new law had
already been called into question, it added to the effect of endorsing behaviour which was shortly to
become illegal.

Further action

The Executive Producer reminded the programme’s production team of the sensitivity of the issue, and they
have agreed to take more care in future.

Trail for Radio 4 Comedy
BBC One, 24 January 2004

The complaint

Fourteen viewers complained that this trail, which featured the comedian Johnny Vegas shutting himself in a
fridge, could prompt copycat actions and should not have been shown at times when children might be viewing.

BBC Programme Complaints Page 19



Finding

The trail was not shown close to children’s programmes, but there were several occasions when it was
shown close to programmes which significant numbers of children would have been watching, and this was
an error of judgement.

Further action
When disquiet among parents became apparent, and independently of the Unit’s investigation, the trail was
confined to post-watershed placings.

BBC Programme Complaints Page 20



The scope and work of the Unit

The Unit deals with letters of complaint which give reason to believe that something broadcast by the
BBC's licence fee-funded services may have fallen seriously short of the standards set out in the BBC -
Producers’ Guidelines. Complaints about other matters, such as policy, changes to the published schedule,
technical standards or questions of personal preference, are forwarded to the appropriate areas of the
BBC for attention.

The Unit is commissioned to investigate complaints impartially and to recommend appropriate redress.
Generally this involves viewing or listening to a recording of the material and pursuing the complainants’
points with the programme makers and editorial executives directly responsible.

Complaints should be sent to:

Head of Programme Complaints

BBC Media Centre

Media Village

201 Wood Lane

London W12 7TQ

or made through the BBC website at:

www.bbc.co.uk/info/ contactus/serious_form.shtml

*Standards of service

The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them. A target of 35
days applies to a minority of cases (6% in this quarter) which require longer or more complex investigation.
During the period | January—31| March 2004, 28% of replies were sent within their target time.

This bulletin is also available on the BBC website at www.bbc.co.uk/info.

For further copies, please write to the Head of Programme Complaints at the above address.

BBC Programme Complaints Page 21



	Nordrhein-Westfalen Zuschrift 13/4078 (Seite 1)
	Anlage 1


